دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات1
تبلیغات1
کد خبر: 59756 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۰۶ | ارسال توسط :
6 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد و حالا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیست و چهارمین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، با معامله ۳۱۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد، رکورد معاملات را شکست. شمش طلایی که در مرکز مبادله […]

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد و حالا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیست و چهارمین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، با معامله ۳۱۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد، رکورد معاملات را شکست.

شمش طلایی که در مرکز مبادله تا پیش از این عرضه می‌شود شمش طلای وارداتی کشور از محل رفع تعهد ارزی بود در ادامه هم اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: شمش طلایی که صادرکنندگان وارد کردند ملزم هستند در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه کنند با توجه به مکانیزم خوبی که در مرکز طراحی شد برخلاف فضاسازی‌ها، اما خوشبختانه این حراج‌ها نقش مهمی در این داشت تا صادرکنندگان که برای رفع تعهد ارزی خود شمش وارد کرده بودند بتوانند رفع تعهد ارزی خود را انجام دهند. 

سه گروه امکان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله را دارند

حالا ۱۱ اردیبهشت بود که مرکز مبادله از موافقت بانک مرکزی برای عرضه شمش طلای تولیدکنندگان داخلی در مرکز مبادله خبر داد و در همین راستا سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اصغر بالسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حالا این امکان با موافقت بانک مرکزی به وجود آمده است که از این به بعد تولیدکنندگان شمش طلا در داخل کشور هم این فرصت را داشته باشند که شمش طلای خود را در مرکز مبادله عرضه کنند. همانطور که می‌دانید تولید داخلی شمش طلا داریم و این تولید داخلی در کنار شمش طلای وارداتی که در قالب رفع تعهد ارزی است می‌تواند به تقویت بخش عرضه شمش در اقتصاد کشور کمک کند و نهایتا این مسئله هم سبب خواهد شد مصرف کنندگان نهایی دسترسی خوبی به شمش طلا داشته باشند.

بالسینی گفت: دومین دسترسی که اکنون داده شده این است که سایر واردکنندگان که شمش طلا وارد می‌کنند ولی رفع تعهد ارزی بر گردن آنها نیست هم می‌توانند شمش طلای وارداتی خود را در مرکز مبادله عرضه کنند. بنابر این سه گروه عمده عرضه کننده در مرکز مبادله خواهیم داشت.

او گفت: به عبارتی سه گروه عرضه کننده شمش طلا در مرکز مبادله شامل واردکنندگان شمش طلا که بابت رفع تعهد ارزی خود شمش وارد می‌کنند، دومین گروه تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سومین گروه هم واردکنندگان شمش طلا که رفع تعهد ارزی ندارند هستند. 

اما این که حالا سه گروه امکان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله را دارند چه اهمیتی دارد؟ در همین رابطه حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این موضوع کمک خواهد کرد که عرضه‌های مستمر و پایدار شمش طلا در مرکز مبادله ارز داشته باشیم عرضه مستمری و پایداری که می‌تواند بر بازار طلا و کنترل قیمت‌ها نقش آفرینی کند.

این کارشناس امور بانکی افزود: افزایش تعداد عرضه کنندگان علاوه بر رونق در معاملات مرکز مبادله حتی می‌تواند کمک کند تعداد روز‌های معامله هم افزایش پیدا کند که این هم می‌تواند به قیمت گذاری صحیح، کنترل و مدیریت قیمت این بازار به شکل مطلوب تر منجر شود.

در ادامه هم سخنگوی مرکز مبادله بالسینی افزود: با توجه به مکانیزم شفاف حراج‌ها و کشف نرخ مبتنی بر عرضه و تقاضا همچنین با افزایش تعداد عرصه کنندگان شرایطی به وجود آمده که در نهایت این مسئله می‌تواند به نفع مجموعه فعالان صنف طلا و از سوی دیگر تولیدکنندگان و در نهایت مصرف کننده واقعی شود.

گفتنی است، «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «خرده فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر » و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» می توانند متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشد.

همچنین بیست و پنجمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران درحالی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود که در ۲۴ جلسه حراج شمش در این مرکز، مجموعا حدود ۳،۵ تن شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 

منبع خبر «» است و اکولایو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 59756 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  50004150001072  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اکولایو مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات2
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اکولایو در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید